MMA Forum - Sveriges största MMA Forum

Sveriges största MMA Forum, diskutera all sorts kampsport, UFC m.m

Tips kring sparring!

Diskutera allt som har med stående tekniker. Slag, sparkar, knän osv.

Moderator: mma forum mods

Tips kring sparring!

Inläggav Joker 13 nov 2009, 22:41

Hejsan. Gått några månader i muay thai (FMT, Göteborg) och stor trivs. Vi har nu börjat sparra på riktigt vilket är riktigt roligt. Dock känner jag att både jag (och de flesta av mina sparring partners) svingar ganska okontrollerat och fotarbetet inte är det bästa. Skulle kunna jämföra fotarbetet med ett gammalt 8bit spel där du bara kan gå fram, bak, vänster och höger.

Har ni erfarna kampsportare några nyttiga tips på hur man skall kunna få ut så mycket av möjligt i sparringen? Tack på förhand! (:
Joker
Flyweight

Re: Tips kring sparring!

Inläggav Rostem 13 nov 2009, 23:57

Ta de lugnt och sansat, gör tekniker du har lärt dig. börja inte svinga onödigt. kör gärna lite lugnare så teknikerna sitter bättre
Användarvisningsbild
Rostem
Welterweight

Inläggav DizordA 14 nov 2009, 19:41

Om dom andra svingar som galningar går det alltid säga till dom.

Sedan när man sparras handlar det ju framförallt om att lära sig teknikerna/få dem att fungera. Sparring är ju ingen minimatch där det handlar om att vinna.

Annars som en av mina thaiboxnings tränare gjorde när han tyckte vi var för vilda i sparringen så hade han ett knep. Han satt in 10-15 minuter fys före sparringen så ingen orkade veva på som fan så alla tog det lugnt istället och fick fokusera mer på tekniker.

Så i stort sett handlar det om att ta det lugnt och fokusera på teknikerna. Om det blir så att du är lugn och den andra vevar på som fan så kan du alltid säga åt honom att lugna ned sig. Lite övning krävs sedan ska det nog sitta naturligt. :)
DizordA
Welterweight

Inläggav Sprawler 18 nov 2009, 06:25

Alltsa det dar ar ju ocksa lite en period alla maste ga igenom, overleva vev-stadiet pa sparringen, den kommer alltid i slutet av ens forsta termin och lite mer sporadiskt efter det, lar dig istallet att jobbba snabbhet och teknik, forsok jabba honom och flytta dig undan direkt din motstandare borjar veva, var som Lyoto Machida typ, ELUSIVE! (hah!)
Användarvisningsbild
Sprawler
Moderator

Amatör Record: MMA:1-1 PRO Thai:2-1 SWbjj:2-3

Återgå till Stående tekniker