MMA Forum - Sveriges största MMA Forum

Sveriges största MMA Forum, diskutera all sorts kampsport, UFC m.m

Intresserad av MMA? Registrera dig i forumet

Nybörjar Sparring

Diskutera allmänt om det som inte tas upp under de övriga rubrikerna: kampsportstilar, fighters, arenor.

Moderator: mma forum mods

Nybörjar Sparring

Inläggav FortuN 19 jan 2010, 20:06

Tjena!

Undrar lite över utrustning till Nybörjar Sparring i MMA, vad har ni att rekommendera? Vi är 3 st personer som ska beställa, bra om det finns från Medium - Xl i storlek
En tjock MMA handske (10 oz ligger dem väll på?) - KENKA: MMA SPARRING HANDSKAR
Hjälm - Ingen aning ännu, ska finnas i storlek Medium - XL
Tandskydd - OPRO: SILVER TANDSKYDD
Suspensoar, villken använder ni?
Ska man ha Kroppskydd också? Eller är det lika bra att vänja sig utan? Vi kör inte någon högre nivå.

Men mer efter detta?

Tänkte beställa från Jabb.se
Är det en bra sida att ha o göra med? Kommer nämligen kosta enheldel på beställningen då det är mycket samtidigt.
Tack på förhand!
FortuN
Flyweight

Re: Nybörjar Sparring

Inläggav Vandraren 19 jan 2010, 20:40

Ifall jag förstår det hela rätt så kommer ni köra "privat", dvs inte på en klubb? Ifall klubb: hör med dom.

Annars tycker jag ni köper boxninghandskar, minst 12 oz, för lätt stående sparring. Skit i hjälm, kör lugnare i stället alt. använd 16oz.

Kör stående/sw separat tills ni börjar få kläm på grejerna. Börja sedan få in nertagningar i det stående, vilket går att göra även med boxningshandskar.

Jag kan spontant tycka att det tar lång tid innan man får behov att mma-handskar.

Jag kör själv med Chokems 12oz handskar. Hyfsat billiga och väldigt sköna. Och SHOCKDOCTOR: CORE SUPPORTER-BIOFLEX CUP-susp.

Kroppsskydd och hjälm tycker jag ni kan skita i.
http://www.tobiasborg.se/ - Min blogg där jag skriver om allt ifrån egen MMA träning till foto och rent nonsens.
Användarvisningsbild
Vandraren
Lightweight

Inläggav FortuN 19 jan 2010, 21:12

Nej tyvär här vi ingen klubb på denna sketna Ö, Gotland ;) Vi skulle ju annars gått med i det.

Vi har vart med nu i ett halvår på Muay Thai här. Men tiderna blev för sena så ingen kan vara med där längre.
Vi han dock aldrig få igång sparring innan vi slutade nu till vintern.

Dock att köra utan hjälm, är det inte sjukt obekvämt att få en smäll upp i nyllet när man aldrig sparrats förut som nybörjare? Eller är 12 OZ handskar jävligt mjuka så det inte görs så mycket?
FortuN
Flyweight

Inläggav Vandraren 19 jan 2010, 21:31

Jo, det är obehagligt att få slag mot ansiktet. Men jag tror det är lika obehagligt med som utan hjälm. På min klubb kör vi sparring med 12oz utan hjälm. Vill man köra lite tuffare kanske hjälm och 16oz är att föredra, jag vet inte.

Satsa mer på teknik än styrka är mitt råd. Fast jag vet inte. Är nybörjare själv, pratar bara ifrån mina egna begränsade erfarenheter typ.
http://www.tobiasborg.se/ - Min blogg där jag skriver om allt ifrån egen MMA träning till foto och rent nonsens.
Användarvisningsbild
Vandraren
Lightweight

Inläggav FortuN 19 jan 2010, 22:20

Vandraren skrev:Jo, det är obehagligt att få slag mot ansiktet. Men jag tror det är lika obehagligt med som utan hjälm. På min klubb kör vi sparring med 12oz utan hjälm. Vill man köra lite tuffare kanske hjälm och 16oz är att föredra, jag vet inte.

Satsa mer på teknik än styrka är mitt råd. Fast jag vet inte. Är nybörjare själv, pratar bara ifrån mina egna begränsade erfarenheter typ.

Är glad bara jag får tips, så gör absolut inget.

Vad tycker du om benskydd? Är det något att skaffa tycker du?
FortuN
Flyweight

Inläggav Vandraren 19 jan 2010, 23:09

FortuN skrev:
Vandraren skrev:Jo, det är obehagligt att få slag mot ansiktet. Men jag tror det är lika obehagligt med som utan hjälm. På min klubb kör vi sparring med 12oz utan hjälm. Vill man köra lite tuffare kanske hjälm och 16oz är att föredra, jag vet inte.

Är glad bara jag får tips, så gör absolut inget.

Vad tycker du om benskydd? Är det något att skaffa tycker du?

Testa att checka 10 lowkicks utan så får du se. :wink: Eller snarare, kör 10 lowkicks på någon som checkar. :D

Ja, benskydd ftw.
Användarvisningsbild
Vandraren
Lightweight

Inläggav Darbog 20 jan 2010, 10:51

FortuN skrev:Tänkte beställa från Jabb.se
Är det en bra sida att ha o göra med? Kommer nämligen kosta enheldel på beställningen då det är mycket samtidigt.
Tack på förhand!

Tycker de är riktigt bra att ha att göra med. Har man någon fråga svarar de riktigt snabbt.
Funkade riktigt bra när jag var tvungen att byta lite storlekar också.
Användarvisningsbild
Darbog
Light-Heavyweight

Inläggav Plimpton 20 jan 2010, 15:06

Benskydd är givet. Köp 14oz handskar, fungerar både till sparring och till säck/mitts. Börja med att köra så kallad pingpong sparring. Den ena av er utför en teknik mot den andre som bara passivt skyddar sig efter det är det den andres tur osv. Tänk på att köra väldigt lugnt i början. Tänk 10ggr så mycket teknik som styrka.
Plimpton
Nybörjare

Inläggav FortuN 22 jan 2010, 22:38

Får tacka jätte mycket för alla tips och allt ;)

Har somsagt bara kört Muay Thai innan, och det i ett halvår bara, och aldrig någon sparring. Så tar så många tips jag bara kan, bra tips där med pingpong sparringen. Just sådana jag också behöver då jag somsagt har noll koll.
Om jag står utan hjälm, är det att föredra då 12-14-16 OZ handskar? Har redan några Muay Thai handskar, som jag använder till säck, dem är riktigt tunna, så kan inte använda på sparringen.

Men några sparring handskar är ett måste.

Vad har ni för tips om tandskydd? Känns ju lika bra att köpa ett bra än att köra med något för 50 kr och kanske få förstörda tänder för hela livet. betalar hellre 200 kr för ett tandskydd som skyddar bättre.

/Mvh FortuN och glöm inte att alla tips på hur man kan köra och utrustning tar jag gärna emot! ;)
FortuN
Flyweight

Inläggav per 23 jan 2010, 00:25

Köp fightgear tandskydden på jabb.se för 39kr, köp flera stycken, om dom försvinner eller blir äckliga med tiden.
Ärligt så är dom väldigt bra, många av dom dyrare mystiska tandskydden flyger ut så fort man flåsar lite.

16oz handskar skulle jag säga, nån modell med mycket stoppning på knogarna, är personligen lite missnöjd med mina 16oz Twins som jag tycker har lika mycket stoppning som mina 12oz av annat märke.
Sprawler=Coleman
Användarvisningsbild
per
Light-Heavyweight

Inläggav FortuN 23 jan 2010, 18:28

Okej, tack för svaret.

Kom fram till detta lite nu då

Handskar: Fightgear boxningshandskar 12 OZ, 299 kronor
Tandskydd: Läste någonstans att denna skulle vara riktigt bra, tror det var Fightmags hemsida,
BRAIN PAD: PRO PLUS, det var lätt och andas också. Frågan är ju om det är såkallat Underbett? Någon som har erfarenhet av det? Kostar 299 kr
Och en linda, Fightgear 3,5 meter 49 kr blir väll bra?

/Mvh
FortuN
Flyweight

Inläggav per 24 jan 2010, 00:21

Jag skulle säga att du skall köpa tjockare handskar, och att du slösar pengar på att köpa ett tandskydd för 300spänn som är nått dubbel-käkskydd med små andningshål?
Sprawler=Coleman
Användarvisningsbild
per
Light-Heavyweight

Inläggav FortuN 24 jan 2010, 15:28

Den handsken för 299 finns tyvär inte i större storlek.
Är då annars Chokem MMA boxing gloves 599 kronor bra?

Och om du tycker det är slöseri på pengar på tandskydd, kanske ORPO Silver?
FortuN
Flyweight

Inläggav Brushi 26 jan 2010, 18:03

FortuN skrev:Den handsken för 299 finns tyvär inte i större storlek.

Jag tycker verkligen inte att det är slöseri att lägga ner lite pengar på ett bra tandskydd. De för trettio kronor brukar sitta lite sådär...

Jag kan rekommendera OPRO Silver! Kostar 139 kr på jabb.se och sitter skitbra!
Markus aka Brushi
- en lagom tjock man i sina bästa år!
Användarvisningsbild
Brushi
Lightweight

Inläggav FortuN 26 jan 2010, 20:44

Brushi skrev:
FortuN skrev:Den handsken för 299 finns tyvär inte i större storlek.

Jag tycker verkligen inte att det är slöseri att lägga ner lite pengar på ett bra tandskydd. De för trettio kronor brukar sitta lite sådär...

Jag kan rekommendera OPRO Silver! Kostar 139 kr på jabb.se och sitter skitbra!

Jo det var den jag tänkte beställa ;) Men du menar 99 kr va?
Och Min polare har tandställning, och då kan man tydligen inte ha vanliga, så antar en OPRO: Ortho blir bra till han.
När det är endel igång här, skulle gärna vilja ha lite träningstips vad ni kör på träningarna osv, lite ingående bara.

/Mvh
FortuN
Flyweight

Inläggav Kilo 27 jan 2010, 16:07

Jag har inte läst alla inlägg men mitt råd är att köra med så tjocka handskar som möjligt. Mycket bättre och skönare att kunna slå med full hastighet/styrka än att behöva hålla igen. Benskydd är ett måste framförallt i början.

Thaisusp funkar och tandskydd ärväldigt personligt. Sjäöv har jag kört med ett bilmigt från stadium och är helnöjd.
Thaiboxaren från stockholm.
- I survived pungsparks-johan.

Favoriter i UFC Marcus Davis och GSP.
Användarvisningsbild
Kilo
Light-Heavyweight

Inläggav FortuN 08 feb 2010, 21:17

Tackar för alla svar.

Någon som bara har en aning om hur handskarna är? Tänkte ju beställa Chokem Boxing Gloves 16OZ, men läste recension på den
http://www.danishmma.com/2009/10/chokem ... eview.html

Och där tyckte dem att den inte verkade något vidare

Och hur är det med OZ, jag väger 85, ligger väll på Large i handskar, men för en som väger 60, kan han ändå ha 16 OZ? Är OZ tjocklek eller storlek på handske? För kan ju bli ojämt annars om man kör själv med 16 oz och sin kompis 12, för 16 0z inte passar han, någon som kan förklara?
FortuN
Flyweight

Inläggav Brushi 09 feb 2010, 12:19

Oz är ett mått på hur mycket "stoppning" det är i handsken, alltså hur mjuk den är. 16 Oz är ganska mjuka, 14 Oz hårdare osv.
Markus aka Brushi
Användarvisningsbild
Brushi
Lightweight

Inläggav FortuN 09 feb 2010, 20:30

Okej, Tackar. Blev orolig då jag läste någonstans och dem svamlade om storleken, att den 12 oz inte passade han medans den passade hans kompis osv.

Får tacka för snabba svaret =)

Någon som har lite mer saker man kan göra på träningen när man har handskar? Som en kör teknik och den andra försvarar sig osv
FortuN
Flyweight

Inläggav Darbog 10 feb 2010, 12:56

Brukar vara en klassiker att den som ska försvara sig står mot en vägg så att han inte kan rygga tillbaka och på så sätt blir av med sin slagrädsla.
Användarvisningsbild
Darbog
Light-Heavyweight

Inläggav FortuN 10 feb 2010, 21:07

http://www.fightermag.se/forum/boxning- ... nghandskar

Där är tråden där dem säger att det är större storlek och inte mer stopping, någon som kan bekräfta?

Och någon som har Chokem MMA boxing gloves och kan säga hur stoppningen är på dem?
FortuN
Flyweight

Inläggav Darbog 10 feb 2010, 23:11

Kändes som att det var ganska mycket skitsnack i din länk.
Det enda jag vet är att oz är ett viktmått. Och såvida man har samma stoppning i båda handskarna så är det mer stoppning i den som har den största vikten av stoppning. Känns ganska logiskt.
Användarvisningsbild
Darbog
Light-Heavyweight

Inläggav Brushi 11 feb 2010, 11:32

"Miagi" kändes som en skiva som hakat upp sig...
Markus aka Brushi
Användarvisningsbild
Brushi
Lightweight

Återgå till Allmänt