MMA Forum - Sveriges största MMA Forum

Sveriges största MMA Forum, diskutera all sorts kampsport, UFC m.m

Yoga som lämpar sig för BJJ

Diskutera Grappling och BJJ här. Lås, tekniker, träning, blomkålsöron

Moderator: mma forum mods

Yoga som lämpar sig för BJJ

Inläggav Joker 31 jan 2010, 02:12

Hejsan! Nyss börjat med BJJ och ser fram emot att tävla i det i framtiden. Behöver dock fixa min vänstra ljumske som jag sträck i thaiboxningen, någon som provat sportlife rehab? (Bonusfråga! :idea: )

Men till själva "huvud" frågan...

Jag är inte jätte ovig men inte heller direkt vig, och det skulle verkligen gynna mig att öka flexibiliteten ett snäpp speciellt ifall jag skall tävla. Någon som skulle kunna rekommendera något yoga program som skulle vara lämpligt för mig? Kanske inte äns är lämpligt förens ljumsken har läkt helt (den är i ett ganska milt stadie nu, men dock varit det ganska länge).

Tack på förhand (:
Joker
Flyweight

Re: Yoga som lämpar sig för BJJ

Inläggav Bedragen 31 jan 2010, 20:22

Detta kanske är ett kontraproduktivt svar men jag tycker inte du behöver fixa det.
Jag själv är väldigt ovig och det påverkar inte mitt game, man gör inga extrema böjningar i bjj, plus att du kommer ju hela tiden bli vigare när du tränar.

Men vill du gå på yoga är det klart du ska göra det, speciellt om du tror det kommer hjälpa dig att inte förvärra ljumskskadan.
Användarvisningsbild
Bedragen
Lightweight

Inläggav DizordA 31 jan 2010, 23:31

Kände en killa som var yoga instruktör och tränade BJJ. Det verkade som han hade en rejäl fördel när han tränade yoga på grund av hur vig han var.
DizordA
Welterweight

Inläggav drue 01 feb 2010, 01:51

Klart han har en fördel av att vara vig när han tränar Yoga DizordA ;) Hehe, skämt åsido - vill du jobba med vigheten kan du absolut köra Yoga. Men precis som Bedragen säger krävs inga vighetsförkunskaper för BJJ, utan på de ställen du behöver bli vigare kommer du automatiskt utveckla vighet. Att det kan vara ett ess i rockärmen i grappling/BJJ är ju dock inte osant alls, se bara på exempelvis Aoki eller Bravo. Inte så att deras framgångar endast beror på vighet, men det ligger dem sannerligen inte i fatet.
Användarvisningsbild
drue
Moderator

Amatör Record: BJJ: 5-2-0

Inläggav Brushi 01 feb 2010, 17:26

Känns lite "overkill" att köra yoga "bara" för att bli vigare. Yoga handlar väl om så mycket mer än så... (har en sambo som är inne i det, riktig yoga - inte "SATS-varianten").

Värm upp och stretcha vettja! Skittråkigt, men fungerande. :)
Användarvisningsbild
Brushi
Welterweight

Inläggav Joker 01 feb 2010, 22:17

Brushi skrev:Känns lite "overkill" att köra yoga "bara" för att bli vigare. Yoga handlar väl om så mycket mer än så... (har en sambo som är inne i det, riktig yoga - inte "SATS-varianten").

Värm upp och stretcha vettja! Skittråkigt, men fungerande. :)

Hört att många fighter (tex Usama Aziz) sysslar med yoga och att det har bidragit positivt till hela hans game, så helt overkill kan det inte vara. Beror väll helt enkelt vilken sorts yoga det är.

Men tack för alla svaren hitills! (:
Joker
Flyweight

Inläggav Brushi 02 feb 2010, 16:38

Jag säger absolut inte att det är "overkill" att köra yoga. Tror att mycket gott kan komma ur det. Vad jag säger är att jag tycker det låter lite overkill att köra yoga bara för att bli vigare.
Användarvisningsbild
Brushi
Welterweight

Inläggav Joker 03 feb 2010, 20:59

Brushi skrev:Jag säger absolut inte att det är "overkill" att köra yoga. Tror att mycket gott kan komma ur det. Vad jag säger är att jag tycker det låter lite overkill att köra yoga bara för att bli vigare.

Aha, missförstod dig lite innan då! :)
Joker
Flyweight

Återgå till Grappling/BJJ