Moderator: mma forum mods

Mehaarja skrev:Tycker att man definitivt inte blir mer "teknisk" av att köra med gi, däremot så blir du mer van att greppa motståndarens ärmar, slag, byxben och detta är en otroligt stor nackdel när du sen kör SW.
Att man kan muskla sig ur lås i SW stämmer ju inte direkt om du möter en motståndare som inte på vitbältesnivå, däremot så kan man om man är stark muskla sig till många lås i BJJ genom att ha stenhårda grepp i motståndarens gi osv, det kan man definitivt inte i SW. Så offensivt så tycker jag att man blir mer teknisk av SW men defensivt av BJJ. Men en mix av de båda är helt klart det bästa.
Björne skrev:Mehaarja skrev:Tycker att man definitivt inte blir mer "teknisk" av att köra med gi, däremot så blir du mer van att greppa motståndarens ärmar, slag, byxben och detta är en otroligt stor nackdel när du sen kör SW.
Att man kan muskla sig ur lås i SW stämmer ju inte direkt om du möter en motståndare som inte på vitbältesnivå, däremot så kan man om man är stark muskla sig till många lås i BJJ genom att ha stenhårda grepp i motståndarens gi osv, det kan man definitivt inte i SW. Så offensivt så tycker jag att man blir mer teknisk av SW men defensivt av BJJ. Men en mix av de båda är helt klart det bästa.
Namn en SW snubbe i varldsklass som inte tranar i GI....
De flesta bjj klubbar kor dessutom minst ett pass no-gi i veckan vilket ar tillrackligt for att man ska vanja sig vid att inte halla i byxor osv.
Mehaarja skrev:Björne skrev:Mehaarja skrev:Tycker att man definitivt inte blir mer "teknisk" av att köra med gi, däremot så blir du mer van att greppa motståndarens ärmar, slag, byxben och detta är en otroligt stor nackdel när du sen kör SW.
Namn en SW snubbe i varldsklass som inte tranar i GI....
De flesta bjj klubbar kor dessutom minst ett pass no-gi i veckan vilket ar tillrackligt for att man ska vanja sig vid att inte halla i byxor osv.
Sa i mitt föregående inlägg att en mix av de båda är det bästa, men det är inte BJJ-delen som gör dig till en magiker på mattan direkt. Anledningen till att det är så många världsklassiga submission wrestlers som kör med gi är att submission wrestling är så mycket nyare än BJJ, vilket gör att man i framtiden kommer se allt fler och fler som kör no-gi.
Nämn en BJJ kille som inte kör No-Gi?
Anledningen till att jag tycker man blir mer teknisk av SW än BJJ är för att hans mål i framtiden ANTAGLIGEN är att tävla i Shoot/MMA och inte BJJ.
Och att ett SW pass i veckan för de som kör BJJ ska räcka för att bli van med no-gi håller jag inte med om, gå in på valfri BJJ klubb så ska du få se hur mycket dom blir "lidande" av att ta av sig sin gi.
Akilleus skrev:I Japan finns ju en hel del duktiga killar som aldrig kört i GI. Submission-brottningen där är ju stor, och har avlat fram en hel del grapplers som håller minst samma nivå som BJJ-grabbarana i topp. Sakuraba, Sakurai, Imanari är några bara, finns ganska många fler.
locatedmma skrev:Alexgrahn verkar ju ganska nöjd nu så jag tänkte att jag kunde utnyttja din tråd för att själv få några frågor besvarade.
Jag tränar nybörjar MMA 3 gånger i veckan, men känner att jag vill träna fler pass i veckan. Och jag vill ha en stabil och bra grund i mitt ground game, och tänkte då att BJJ är lösningen för fler pass i veckan och bättre ground game. Right?
Men jag vill sattsa allt på MMA och känner jag inte för att köra med GI, gör man de oavsätt på BJJ? Kan någon bara besvara detta med lagom bra information och anledningar osv. Tack i förhand.

locatedmma skrev:Alexgrahn verkar ju ganska nöjd nu så jag tänkte att jag kunde utnyttja din tråd för att själv få några frågor besvarade.
Jag tränar nybörjar MMA 3 gånger i veckan, men känner att jag vill träna fler pass i veckan. Och jag vill ha en stabil och bra grund i mitt ground game, och tänkte då att BJJ är lösningen för fler pass i veckan och bättre ground game. Right?
Men jag vill sattsa allt på MMA och känner jag inte för att köra med GI, gör man de oavsätt på BJJ? Kan någon bara besvara detta med lagom bra information och anledningar osv. Tack i förhand.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster