MMA Forum - Sveriges största MMA Forum

Sveriges största MMA Forum, diskutera all sorts kampsport, UFC m.m

fedor vs barnett @ Affliction 3 OFF!

Affliction Entertainment. Amerikansk MMA organisation.

Moderator: mma forum mods

fedor vs barnett @ Affliction 3 OFF!

Inläggav zeddiz 06 maj 2009, 11:57

Fedor vs. Barnett closed to being finalized for Affliction III

May 5 2009

Rumors have been rampant on the Internet the past 24 hours regarding a potential bout between former PRIDE heavyweight champion Fedor Emelianenko and former UFC heavyweight champion Josh Barnett having been signed to take place during Affliction and M-1's yet-to-be announced third event.

While the bout has not been finalized, M-1 Global President Vadim Finkelchtein confirmed to M-1Global.com that formal talks are indeed taking place regarding a Fedor vs. Barnett matchup and that bout agreements could be signed within the next ten days, barring any setbacks.

Official word regarding a date and a venue are not yet available, but early-August is believed to being targeted for Affliction/M-1 III with the Honda Center in Anaheim, Calif. anticipated as the venue for the event.

If signed, the Fedor vs. Barnett matchup will be the culmination of a bout between the two friends that has been anticipated during the PRIDE era in which the two fighters seemingly fought ever top heavyweight in the organization, except each other. Attempts by PRIDE officials to sign the matchup were thrwarted due to injuries sustained by Barnett.

Emelianenko, 30-1, is currently recognized as the undisputed WAMMA heavyweight champion of the world. He has not competed in an official bout since a first round knockout victory over former UFC heavyweight champion Andrei Arlovski during Affliction and M-1's "Day of Reckoning" event on January 24.

The victory over Arlovski came amid public criticisms by UFC President Dana White that Emelianenko had not fought top competition in recent years. However, it marked the fifth time Emelianenko had defeated a former UFC heavyweight champion. If a fight vs. Barnett becomes official, the Stary Oskol native will look to add a sixth former UFC heavyweight champion to his list of victims.

Barnett is currently ranked as the number one contender to Fedor's undisputed heavyweight title, according to WAMMA. The 31-year old holds a lifetime record of 24-5 and has won his last four fights. His most recent victory took place at "Day of Reckoning" following a third round submission due to repeated punches against Gilbert Yvel.

Barnett holds notable wins in his career over former PRIDE and interim UFC heavyweight champion Antonio Rodrigo Nogueira, Mark Hunt, Aleksander Emelianenko, former UFC heavyweight title challengers Pedro Rizzo and Jeff Monson, UFC Hall of Famer Dan Severn, and former UFC heavyweight and light heavyweight champion Randy Couture.
Användarvisningsbild
zeddiz
Champion

MMA Record: 0-0-0
Amatör Record: 0-0-0

Re: fedor vs barnett @ Affliction 3

Inläggav Kane 06 maj 2009, 14:29

fan va nice. Gillar båda som fan, men jag håller på Fedor eftersom jag inte vill att han ska förlora.. ska någon vinna över Fedor får det dock gärna vara Barnett
Användarvisningsbild
Kane
Champion

Inläggav bobbi gruua 07 maj 2009, 13:51

tror fortfarande inte detta kmr hända . .

VISCA EL BARÇA
Användarvisningsbild
bobbi gruua
Lightweight

Inläggav Starfighter 08 maj 2009, 11:16

Sweet, nu får Fedor nåt att bita i. Även fast jag tror att han vinner. Fast Barnett är ingen duvunge. I mitt tycke är han nog den svåraste motståndaren för Fedor på länge, ja jag räknar in Arlovski och Sylvia där...
Användarvisningsbild
Starfighter
Heavyweight

Amatör Record: 1-1-0

Inläggav N.I.B. 08 maj 2009, 15:31

Barnett är en riktigt dålig matchup för Fedor, imo. Sen tror jag att Fedor kan ha svårare att ställa om mentalt till att puckla på en vän, Barnett är nog mera: pengar > vänskap.
N.I.B.
Light-Heavyweight

Inläggav saerbarnet 08 maj 2009, 16:49

tycker alla säger att Fighter X är en dålig matchup mot Fedor innan varje fight..Sen tror jag inte Fedor har några problem överhuvudtaget att spöa en vän.
Användarvisningsbild
saerbarnet
Light-Heavyweight

Inläggav ShogunRua 08 maj 2009, 16:55

hehe, alla och ingen är Fedors värsta match :)
Användarvisningsbild
ShogunRua
Moderator

Inläggav saerbarnet 08 maj 2009, 22:53

haha ja det verkar juh inte bättre... Innan Sylviafighten såg jag folk som påstod att Fedor skulle få problem med hans reach och storlek och Arlovski skulle ge problem på grund av snabbheten (vilket han kanske gjorde lite men det slutade ganska abrupt ändå)
Användarvisningsbild
saerbarnet
Light-Heavyweight

Inläggav Krang 08 maj 2009, 23:46

N.I.B. skrev:Barnett är en riktigt dålig matchup för Fedor, imo.

För att Fedor kommer få problem med Barnetts ground-game?
Krang
Middleweight

Inläggav N.I.B. 11 maj 2009, 08:53

Jag tror att Barnett har en bra chans att övermanna Fedor med storlek och subs. Till skillnad från Sylvia så är Barnett riktigt snabb, vilket brukar vara Fedors vinstbiljett. Jag tror det kommer att avgöras på huruvida Barnett kan ta ner Fedor på marken och hamna ovanpå.

Sen hoppas jag naturligtvis på Fedor via KO.
N.I.B.
Light-Heavyweight

Inläggav ShogunRua 11 maj 2009, 09:15

Jag tror inte att Barnett kan hålla ner Fedor. Sjukt intressant match!
Användarvisningsbild
ShogunRua
Moderator

Inläggav CHSC 11 maj 2009, 12:52

Tror och hoppas att Barnett får stryk, tycker inte han har imponerat de senaste fighterna jag sett.
Användarvisningsbild
CHSC
Welterweight

Inläggav ShogunRua 11 maj 2009, 15:02

Någon som har sett en update på det här. Det skulle vara underbart att få flytta den här nyheten ut ur ryktesdelen!!

[update]
http://www.fightline.com/news/mma/2009/0521/411842/fedor_emelianenko/index.shtml

MMA FanHouse was the first to break the news, and according the their report, there should be an official announcement within the coming days
Användarvisningsbild
ShogunRua
Moderator

Inläggav Darbog 09 jun 2009, 19:57

CHSC skrev:Tror och hoppas att Barnett får stryk, tycker inte han har imponerat de senaste fighterna jag sett.

Då antar jag att du inte sett den senaste. Tyckte han såg ruggigt bra ut där, även om Gilbert Yvel hade noll takedown defense.

Men jag kommer inte satsa några pengar på att han kan spöa Fjodor.
Användarvisningsbild
Darbog
Light-Heavyweight

Inläggav eidos- 09 jun 2009, 21:59

Håller med Darbog. Du kan inte ha sett matchen mot Yvel där Barnett hade lekstuga.

Håller iaf på Fedor i denna, vågat? nej, men vem kan stoppa honom. Har fullständig respekt för Josh Barnett, men han räcker nog inte till.
Användarvisningsbild
eidos-
Site Admin

Inläggav macsacre 10 jun 2009, 00:52

Ingen kan stoppa Fedor
Användarvisningsbild
macsacre
Middleweight

Inläggav ShogunRua 10 jun 2009, 10:06

Jag tror inte heller att Fedor förlorar här men Barnett känns som en av de få som kan få saker uträttat i ringen och hota fedor.
Användarvisningsbild
ShogunRua
Moderator

Inläggav Starfighter 10 jun 2009, 11:52

Jag tror att Barnett är den som har stabilast psyke för att kunna ta Fedor. Han har varit i riktiga krig mot diverse tunga killar förut.

Ne jag vill inte heller se Fedor torska men ska det vara mot någon utanför UFC (RANDY) så ska det vara mot Barnett...

Gillar bägge två, men jag tror att Fedor tar detta på en UD. Något som vore skoj är om Barnett torskar på en armbar, han har sagt för länge senda i en intervju (under Pride eran) att folk uppe på den här nivån åker inte dit på en armbar. :)
Användarvisningsbild
Starfighter
Heavyweight

Amatör Record: 1-1-0

Inläggav drue 10 jun 2009, 12:03

På ett sätt håller jag mer er om Barnett, men på ett annat inte alls. Nog att han är stabil, har bra brottning och sådär, men han har i mitt tycke för dålig standup och inte rätt instinkt för att vinna mot fedor. Se Barnett vs Crocop i pride där Barnett klappar ur pga slag.

Nej - jag hade inte hållit ut bättre själv. Ja - det var en turnering och han hade haft tufft motstånd innan. Nej - han är inte feg eller dålig pga det. Ja - kroppen gör som den vill, ibland tar det stopp. Det jag menar är bara att om det är något Fedor kan så är det att slå så det gör ont. Riktigt ont. Jag tror han kan knäcka Barnett ganska hårt.
Användarvisningsbild
drue
Moderator

Amatör Record: BJJ: 5-2-0

Inläggav ShogunRua 10 jun 2009, 13:23

Om du syftar på deras sista möte i OWGP så är det p.g.a att han fick ett finger i ögat som gjorde att han inte kunde se. Han har även mött både Hunt och Aleksander E. båda dessa herrar får väl räknas som relativt hårdslående även i detta sammanhang
Användarvisningsbild
ShogunRua
Moderator

Inläggav Darbog 10 jun 2009, 21:28

Jag lägger in en motion om att vi från och med nu kallar honom för Fjodor. Jag menar vi går ju inte runt och kallar Fjodor Dostojevski för Fedor, även om man för träff på det också på wikipedia.
Användarvisningsbild
Darbog
Light-Heavyweight

Inläggav Brassetok 10 jun 2009, 23:38

Personligen tycker jag att Fedor är den konstigaste fightern i hela mma. För ingen del i hans game förutom hans KO power får särskilt mycket beröm. För det finns dem som är bättre på marken än vbad han är. Det finns dem som slår och kickboxas bättre än vad han gör. Men ändå till sist så slår han sitt motstånd relativt enkelt. Det i sig är ganska coolt.

Dessutom så har jag svårt att se framför mig att Barnett ska vinna mot Fedor. Hoppas hoppas att UFC går med på en en fights deal med Fedor så att han möter vinnaren mellan Brock och Frank Mir i sista galan för året i december sen. Det skulle avsluta allt snack om vem som är bäst för i så fall vet vi vem som är bäst.
Brassetok
Welterweight

Inläggav ShogunRua 10 jun 2009, 23:40

avslås. Vi har redan haft det uppe på diskussion. Alla vet vem man menar när man skriver "fedor" eftersom amerikanerna och japanerna har bestämt sig för att läsa det så och helt ignorera det kyrilliska alfabetet.
Skriver du fjådår kommer halva forumet undra vem fan du pratar om :)
Användarvisningsbild
ShogunRua
Moderator

Inläggav saerbarnet 11 jun 2009, 02:24

eidos- skrev:Håller med Darbog. Du kan inte ha sett matchen mot Yvel där Barnett hade lekstuga.

Fast att mäta motståndet på marken genom att jämföra dom mot Gilbert Yvel är juh jävligt skevt (han är inte i närheten av varken Josh Barnett eller Fedor eller Noguiera)... Ska vi vara sånna så förlorade han faktiskt mot "The Punk" Minowa för inte så länge sedan ;D

Gilbert Yvel är juh onekligen en standup fighter och inte en submission artist, det går liksom inte att jämföra..
Användarvisningsbild
saerbarnet
Light-Heavyweight

Inläggav Krang 11 jun 2009, 03:06

Personligen tycker jag att Fedor är den konstigaste fightern i hela mma. För ingen del i hans game förutom hans KO power får särskilt mycket beröm. För det finns dem som är bättre på marken än vbad han är. Det finns dem som slår och kickboxas bättre än vad han gör. Men ändå till sist så slår han sitt motstånd relativt enkelt. Det i sig är ganska coolt.

Jadu. Självklart finns det fighters som är bättre på vissa bitar, det vore väll konstigt annars. Men att ingen del i hans game förutom KO power får särskilt mkt beröm är så fel de kan bli. Det är knappast hans KO power som tagit honom dit han är idag.
Titta på hans smidighet, snabbhet, reflexer, balans, flexibilitet, explosivitet, rörelseförmåga (höfterna). Dessa egenskaper har han utöver det vanliga i hw. Hans GnP är brutal. Dessutom är han förmodligen starkare än många större hw:are, han är smart, bra gameplans, stort hjärta. Han gör väldigt få misstag. Smällen han tog från fujita visar väll på bra haka och framförallt bra återhämtning. Han har bra striking och grappling och verkar kunna sätta sina armbars när han vill. Kolla bara katt och råtta leken med Matt Lindland som ändå har bra sub defense.

Vad är hans svaghet? Nämn någon som är mer komplett än Fedor i hw.

Det som är svårt och säga är hur bra han är idag, om åldern kanske börjar ta ut sin rätt. I Sylvia matchen hann man inte se så mkt och mot Arlovski tyckte jag han såg lite seg ut. Det kommer bli grymt intressant o se matchen mot Barnett
Krang
Middleweight

Nästa

Återgå till Affliction